CV Fred Bender [40 jaar PTT/KPN]

CV Fred Bender (1951)

Wie is nu Fred Bender, wat heeft deze tijdens zijn 
40 jarige loopbaan bij PTT/KPN gerealiseerd ?







Mijn carrière is begonnen als rijksambtenaar bij de 
telefoondienst van PTT te Amsterdam in 1969.

Na mijn technische bedrijfsopleiding ben ik gedurende 
35 jaar in diverse functies belast geweest met het 
beheer van diverse internationale transmissie 
netwerken die over de gehele wereld vertakt zijn. 
Van vele oude technieken werd er in de loop der 
tijd afscheid genomen.

Nieuwe digitale technieken namen met succes 
de oude producten over.

Het lange afstandsverkeer ging eertijds geheel 
over van het arbeidsintensieve kopernetwerk naar 
de glasvezeltechniek.



Tot medio 2006 ben ik in het technische transmissie- 
werkveld binnen KPN in functie geweest. 
Maar voor mij was de rek in dit werkveld er nu uit, 
ik had er niets meer te zoeken.


De laatste 3 jaren voorafgaande aan mijn pensionering 
in 2009 ben ik werkzaam geweest op een financieel- 
administratieve afdeling op het KPN hoofdkantoor te Den Haag.

Daar ben ik belast geweest met de afhandeling van 
contract ontbindingen van de groot zakelijke markt klanten. 
(zoals multinationals).

Volgens een toen der tijd wettelijk voorschrift diende alle 
contractafspraken en onderliggende documentatie in 
geprinte vorm in de kluis te liggen.

(Dit knellende voorschrift is naderhand ingetrokken.)

Van nieuwe en wijzigingsorders heb ik elk stukje papier 
gedigitaliseerd en op de bedrijfsserver opgeslagen 
ter raadpleging.

Dit is voor de onderhoudsdienst buiten de gebruikelijke 
kantooruren als zeer nuttig gebleken om over deze 
contract informatie te kunnen beschikken.

1 jaar na mijn pensionering werd mij van bedrijfswege 
bericht dat dankzij het door mij uitgevoerde voorwerk 
van 3 jaar en de aanpassing van het administratief systeem 
een dossier nu volledig digitaal kan worden uitgevoerd.



Van de opgedane administratieve ervaring tijdens mijn 
laatste traject voor mijn pensionering is voor mij van 
grote waarde gebleken gezien als functie van mijn  
taak als archivaris van het wetenschappelijk archief 
van het VUmc Amsterdam  Welke ik tussen 2011 en 
2018 heb vervuld.



Overige vrijwilligerstaken naast het Vumc:

Aan de protestantse gemeente Amsterdam-zuidoost ben 
ik sinds 2003 verbonden als pastoraal medewerker. 
Hierbij vervul ik de taak van verslaglegger van de pastoraal overlegvergaderingen.

-Als zodanig voer ik ook de correspondentie met andere 
interne groeperingen en de kerkenraad.

-Volgens een rooster verzorg ik ook de beeldregie van de 
kerktelevisie uitzendingen via het internet. 
(www.kerkomroep.nl) Tevens ben ik de technisch 
beheerder voor de kerk.



Taalcoaching Nederlands in woord en geschrift van vele 
buiten Europa geboren personen:

Samen met mijn vriendin Jeanine zijn er sinds het jaar 
2000 vele buiten Europa geboren personen op ons pad 
gekomen. Om goed in de Nederlandse maatschappij te 
kunnen functioneren is afhankelijk van de functie een zeker 
niveau van de beheersing van de Nederlandse taal in woord 
en geschrift vereist.

(Voor personen die niet aan deze eis kunnen voldoen is 
er geen hoop op de arbeidsmarkt).

Om dit doel te bereiken geven we aan huis van de “cliënt”, 
veelal wekelijks op een avond taaltraining met als doel 
dat er met succes aan vakexamens op MBO, HBO of 
universitair niveau deelgenomen kan worden.

Merendeel zijn hieruit langjarige vriendschappen uit ontstaan.

Jeanine en ik hebben allebei nu onze eigen 
“cliëntenportefeuille” opgebouwd.

Een bijzonder contact hebben we met een genaturaliseerd 
echtpaar dat in Afghanistan is geboren.

Zij zijn ooit met een oorlogsvluchtelingen status Nederland 
binnengelaten en beheersen nu dankzij onze langjarige 
noeste inspanningen de Nederlandse taal op NT2 niveau.

Intussen (2015) heeft het echtpaar 4 zeer leergierige 
kinderen van 5, 7, 9 en 11 jaar, die allemaal net als hun 
oom Fred en tante Jeanine en hun beide ouders het 
Nederlands goed willen leren beheersen.

Tussen januari 2012 en september 2014 heb ik het gezin 
4x per week gezien.

Wegens het volgen van een avondcursus bezoek ik 
momenteel het gezin nu 2x per week.

Het structureel voorlezen is momenteel nog het hoofddoel 
voor 'mijn' kinderen.

Het luisteren is een manier voor de kinderen om een ruime 
woordenschat op te bouwen in de Nederlandse taal.

Door de intensieve en gecontroleerde begeleiding die ik 
hen geef maken de kinderen goede vorderingen.

Afhankelijk van hun leeftijd zijn ze in staat goede zinnen 
in het Nederlands te formuleren.

De oudste 3 kinderen lezen op hun eigen niveau de 
Nederlandse tekst nu zelfstandig. (basisschool, groep 
4, 6 en 7)

Door intensieve begeleiding van de vader is het oudste 
kind ook vaardig de Engelse taal te lezen en te begrijpen.

Deze verklaart in het Nederlands wat er in het Engelstalige 
boek (b.v van Walt Disney) staat geschreven.

De vader van de kinderen heeft een academisch denkniveau, 
medische studie aan de universiteiten van Kabul en 
Amsterdam UMC . (helaas niet afgerond)

Nederlands is zijn 6de taal welke hij in woord en 
geschrift beheerst.





ICT gerelateerde zaken:

Sinds +/- 1985 door zelfstudie bekwaamd in de 
toepassing van diverse database programmeertalen t.b.v 
automatisering van de afdelingsadministratie gelijk aan de 
complexiteit van het ZIS platform van het Vumc.

Sinds +/- 2000 zijn mijn creaties bij KPN uiteindelijk door 
commerciële software (SAP) overgenomen.

Naderhand heb ik mij bekwaamd in de installatie, de 
toepassing en het onderhoud van diverse versies Windows 
en Linux operatingsystemen, en elementaire internetkennis 
opgedaan.



Fotografie (prive, hobbymatig)

Sinds +/- 1975 met analoge camera vele projecten gedaan 
in Amsterdam, zoals de volledige aanleg van de metro-oostlijn, 
gereed in 1981.

(Project is nog niet digitaal beschikbaar gemaakt)

Sinds 2010 actief in Amsterdam-Holendrecht als buurtfotograaf 
waar veel in de wijk aan verandering onderhevig is.

(zie elders voor een overzicht van vele projecten en hobby' s 
een link naar mijn homepage op 
https://buurtfotograaf.blogpost.com




1984 tot 2011: Het schrijven van 'Scheepsjournalen" tijdens 

mijn ondernomen Europese  zeezeilvacantie reizen.  
  [Fred Bender , zeezeiler 1984-2011 op zeilende loggers] 
Mutatiedatum, medio september 2015
 

CV Fred Bender als vrijwilliger,  aangepast in 2019

 2011: Aanvang taak als co-archivaris bij de afdeling revalidatiegeneeskunde 
van het VUmc.
Hoofdtaak was het pendelen van patiëntendossiers tussen de polikliniek 
en het kelderarchief dat is gelegen onder het ziekenhuis.
-Uitvoeren van  jaarlijkse archiefschoningen van de dossiers t/m 
medio 2016.
2016: Door de ingebruikstelling van het Electronisch Patienten Dossier  
worden de patienten. dossiers  uit het archief niet meer fysiek naar de 
uitvoerende afdeling van het VUmc uitgeleverd.
2016: start van de afronding  digitalisering van de nog aanwezige papieren patientendossiers.
Op afroep van een afdeling wordt  nu  een papieren dossier door het 
Centraal Medisch Archief gedigitaliseerd en in de medical viewer geplaatst.
-2016 Start van het electronische patient dossier    (EVA).
Medio 2016 functionele verplaatsing als archivaris van Revalidatie- 
geneeskunde naar het Centraal Medisch Archief.
Medio tot eind 2016:  Door vrijkomen van ruimte door weggescande pat. 
dossiers op het CMA is de inhoud van het gehele kelderarchief  
(onder het ziekenhuis)  nu verplaatst naar het CMA,  
(De poli aan de overzijde van de Boelelaan).
Per 2017 taak als archivaris aanvaard om het gehele wetenschappelijke 
archief  van het VUmc (800 strekkende meter archiefplank) van de grond 
af aan te her-indexeren wegens de verplaatsing van  het kelderarchief 
naar het CMA.
Na 16 maanden, 4 dagdelen per week werd deze taak met succes per 
juni 2018 afgesloten. 

Per juni 2019 tewerkgesteld (vrijwilligerstaak) als archivaris/ regionaal 
cultureel erfgoedbeheerder bij imagineIc  -[link]-
Mijn taak aldaar is het door particulieren ingebrachte archiefmateriaal 
te determineren en  te beschrijven /administreren in de collectie.






















Reacties

Populaire posts van deze blog

Blog Amsterdam versterkerstation